بلاگ

نوشته بلاگ

از خرید طیور بومی از فروشندگان دوره گرد خودداری کنید

” اداره کل دامپزشکی استان اردبیل روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای به مردم استان توصیه کرد از خرید ماکیان و طیور بومی از فروشندگان دوره‌گرد خودداری کنند”.


در گزارشی از خبرگزاری ایرنا، در ادامه این اطلاعیه‌ آمده است که با توجه به تداوم زمستان گذرانی پرندگان وحشی و مهاجر و همچنین قرارگیری منطقه در مسیر این پرندگان به عنوان منتقل کنندگان خاموش آنفلوانزای حاد پرندگان، نسبت به احتمال بالای بروز و شیوع این بیماری در بین طیوربومی و صنعتی هشدار داده شده است.

هشدار به پرورش دهندگان طیور بومی

در این اطلاعیه به تمام پرورش دهندگان طیور بومی و همچنین فعالان صنعت دام و طیور هشدار داده شده است که بیش از پیش نسبت به رعایت اصول بهداشتی و همچنین دقت بیشتر در قرنطینه و راه‌های مقابله با شیوع بیماری آنفلوانزا اهتمام بورزند. توصیه شده که از ترددهای غیرضروری و همچنین ساده انگاری بیماری به شدت جلوگیری شود تا از شیوع گسترده این بیماری پیشگیری گردد.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: پرورش دهندگان طیور بومی و همچنین سایر فعالان این صنعت نسبت به محصور ساختن محل نگهداری این طیور و همچنین جلوگیری از ارتباط با پرندگان آزاد اقدام کنند. در ادامه هشدار داد که در صورت بروز هرگونه تلفات غیرمتعارف، کاهش مصرف دان و آب و کاهش تولید در واحدهای پرورش، سریعا به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی در شهر و روستای مربوطه اطلاع داده تا اقدامات لازم در اسرع وقت انجام گیرد.

روابط عمومی دامپزشکی استان اردبیل همچنین در ادامه اطلاعیه افزوده است: تجربیات کارشناسان دامپزشکی نشان می‌دهد دلیل اصلی شیوع بیماری‌های پرندگان و همچنین طیور بومی و گسترش آن در سنوات گذشته، انتشار سریع ویروس و از همه مهم‌تر پنهان‌کاری برخی فعالان این صنعت بوده است، بنابراین لازم است مرغداران و پرورش دهندگان طیور بومی با شفافیت وارد عرصه شده و یاری گر عوامل دامپزشکی باشند.

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

 

سبد خرید