بلاگ

نوشته بلاگ

انواع آبخوری مرغداری

سالن مرغداری از نظر تهویه، آبخوری و خوراک دهی نیاز به شرایط خاصی دارد که در این مطلب آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. از جمله شرایط سالن مرغداری رعایت دمای مناسب یا دمای آسایش سالن است که در صورت عدم رعایت این موضوع، ممکن است روند پرورش جوجه‌ها را با مشکل مواجه کند.

نحوه آبرسانی به جوجه‌ها در سنین مختلف، یکی دیگر از موضوعات مهم در شرایط سالن مرغداری است. ما برای آبرسانی به جوجه‌ها (با توجه به سن جوجه) می‌توانیم از انواع آّبخوری استفاده کنیم. در این جا به بررسی ۳ نوع آبخوری متداول می‌پردازیم.

آبخوری‌های زنگوله‌ای، کله قندی و نیپل یا نیپلی از جمله آبخوری‌های موجود در بازار هستند که اکثر واحدهای مرغداری از این آبخوری‌ها استفاده می‌کنند.

آبخوری زنگوله ای

آبخوری زنگوله ای یا آبخوری “اتوماتیک آویز” که به نوع سیفونی نیز مشهور است، یکی از متداول‌ترین انواع آبخوری است. نام این نوع آبخوری، با توجه به ظاهر آن که شبیه به زنگوله است انتخاب شده است و مکانیزم کار این نوع آبخوری به صورت نیمه اتوماتیک به حساب می‌آید.

آبخوری زنگوله ای

آبخوری زنگوله ای

آبخوری زنگوله ای از بشقاب، محفظه آب و سوپاپ فنری تشکیل شده که آب از طریق سوپاپ و فنر وارد بشقاب شده و این جریان تا زمان پر شدن بشقاب ادامه خواهد داشت. پس از پر شدن بشقاب و با افزایش وزن آن، جریان آب توسط سوپاپ فنردار متوقف می‌شود.

آبخوری کله قندی

آبخوری کله قندی

آبخوری کله قندی

آبخوری کله قندی همانطور که از اسمش پیداست، از یک بشقاب و یک محفظه‌ی کله قندی شکل تشکیل شده است. این نوع آبخوری به صورت دستی پر و خالی می‌شود و به دلیل طراحی خاص آن، از نشت آب به بستر مرغداری جلوگیری می‌شود.

آبخوری نیپل

همانطور که در ابتدا بیان شد، آبرسانی و خوراک دهی به جوجه‌ها در طول دوره پرورش، یکی از مهم‌ترین عوامل هستند. طبق تجربه، جوجه‌ها ۱.۵ تا ۲ برابر بیشتر از دان، از آب استفاده می‌کنند. بنابراین مهم است که به نحوه آبرسانی دقت داشته باشیم.

در این بخش به بررسی آبخوری نیپل می‌پردازیم.

آبخوری نیپل در دسته‌ی آبخوری‌های تمام اتوماتیک قرار گرفته و نسبت به آبخوری‌های معمولی دارای مزایای متعددی است. از جمله مزایای آبخوری نیپل عبارت است از:

نیاز به پر کردن دستی و روزانه ندارد!

آبخوری‌های دستی و نیمه اتوماتیک از نظر پر شدن نیاز به کارگری دارند روزانه آن‌ها را پر کرده و در محل مناسب قرار دهد. همین کار به صورت روزانه زمان قابل توجهی را از پرسنل مرغداری می‌گیرد. در آبخوری نیپل با استفاده از سیستم لوله کشی اتوماتیک، دیگر نیازی به پر کردن آبخوری‌های دستی وجود ندارد.

رعایت میزان آبدهی

در آبخوری نیپیل با توجه به اینکه آب با فشار متوسط وارد تمام لوله‌ها می‌شود، لذا تمام نقاط فارم دارای یک میزان آب هستند و گله در تمام نقاط به آب دسترسی آسان دارد.

مناسب برای تمام سنین!

این نوع آبخوری با توجه به اینکه امکان تنظیم ارتفاع دارد، مناسب برای جوجه‌ها سنین مختلف است. به این ترتیب که با رشد جوجه‌ها و قد کشیدن آن‌ها، می‌تواند ارتفاع سیستم را افزایش داد تا دسترسی جوجه‌ها به آب به آسانی انجام شود.

جلوگیری از هدر رفتن آب

در آبخوری‌های معمولی با توجه به اینکه آبخوری به صورت آزاد در سطح فارم قرار می‌گیرد، ممکن است در اثر رفتار جوجه‌ها، آب به سطح فارم نشت کند و موجب هدر رفت آب شود. این مشکل در آبخوری نیپل مرتفع شده به این ترتیب که در زیر نیپل‌ها کاسه‌ی کوچکی تعبیه شده که اضافه آب در آن جمع می‌شود. به این ترتیب از مصرف بی رویه آب نیز جلوگیری می‌شود.

امکان تزریق دارو

یکی از مشکلات واحدهای مرغداری تزریق دارو و مولتی ویتامین‌ها هستند که زمان قابل توجهی را از پرسنل می‌گیرد. این مورد نیز از طریق آبخوری نیپل برطرف شده به این صورت که مولتی ویتامین‌ها داخل مخزن تزریق شده و پس از ترکیب با آب، در طول شبانه روز توسط جوجه‌ها مصرف می‌شود.

سبد خرید