بلاگ

نوشته بلاگ

ضدعفونی کردن اصولی سالن مرغداری

ضدعفونی کردن اصولی سالن مرغداری یکی از مسائلی است که این روزها با شیوع بیماری‌هایی همچون کرونا ویروس، تبدیل به یکی دیگر از دغدغه‌های مصرف کننده نهایی شده است. با شیوع کرونا ویروس و ایجاد شرایط ویژه در شهرها، واحدهای تولیدی هم از این شرایط ویژه مستثنا نیستند و باید تمهیدات لازم را برای نظافت و ضدعفونی در نظر بگیرند. در این مقاله به بررسی مراحل مختلف ضدعفونی سالن مرغداری پرداخته‌ایم؛ همچنین نمونه ای از انجام اصولی این کار را می‌توانید در ویدیویی که در انتهای مقاله قرار داده شده است، مشاهده کنید.

مراحل ضدعفونی کردن سالن

برای درک هرچه بهتر فرآیند ضدعفونی کردن اصولی سالن مرغداری و رسیدن به شرایط ایده‌آل، مراحل این فرآیند را در عناوین زیر بررسی خواهیم کرد:

  • تخلیه سالن مرغداری
  • مدیریت انبار خوراک
  • ضدعفونی کردن تجهیزات قابل انتقال به خارج از سالن
  • ضدعفونی کردن دیوارها و سطوح
  • ضدعفونی کردن مدخل‌های ورودی و خروجی هوا و فاضلاب
  • انتقال فضولات به خارج از سالن
  • نظافت مجدد دیوارها از گرد  و خاک
  • ضدعفونی کردن از طریق اسپری کردن مواد مخصوص
  • آماده سازی سالن پس از ضدعفونی

طبیعی است که این مراحل به صورت کاملا  قطعی نبوده و روش‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد؛ اما تلاش ما بر این است که روشی را برای استفاده حداکثری ارائه کنیم.

تخلیه سالن مرغداری

برای شروع بهتر است تجهیزات قابل انتقال مانند آبخوری و دانخوری‌های قابل جابه جایی، تجهیزات گرمایشی و سایر تجهیزاتی که امکان جابه جا شدن بدون نیاز به عملیات تاسیساتی خاصی دارند را از سالن خارج کرد. با تخلیه کردن محیط سالن، امکان نظافت آسان‌تر و دقیق‌تر فرآهم می‌شود. در ادامه به بررسی مزایای این کار خواهیم پرداخت.

ضدعفونی-کردن-اصولی-سالن-مرغداری-شستشوی-دانخوری-و-آبخوری

همانگونه که در تصویر مشاهده می‌کنید، دانخوری‌ها و آبخوری ها در یک محل جمع آوری شده و شسته می‌شوند.

مدیریت انبار خوراک

انبار مواد خوراکی، یکی دیگر از مکان‌هایی است که نیاز به توجه ویژه دارد. با توجه به اینکه این محل، برای نگهداری دان و خوراک پرندگان تعبیه شده است، لذا امکان ایجاد آفت، حشرات موذی و … وجود دارد و لازم است به صورت ادواری نظافت شود. برای نظافت انبار ابتدا لازم است موادی که دارای بسته بندی هستند، از انبار خارج شده و به محل مسقف جا به جا شوند؛ دان و سایر مواد خوراکی که فاقد بسته بندی هستند نیز باید توسط گونی‌های برزنت، به خارج از انبار و محل مسقف و دارای تهویه مناسب منتقل شود تا در مدت زمان نظافت انبار، از گزند آفتاب، رطوب کف و … در امان باشند. پس از تخلیه انبار نوبت به نظافت محیط می‌رسد که مراحل انجام ضدعفونی کردن انبار را نیز در ادامه بررسی خواهیم کرد.

ضدعفونی-کردن-اصولی-سالن-مرغداری-انبارداری-اصولی

در انبار کردن این نوع از مواد غذایی، بهتر است گونی‌ها با فاصله از زمین انبار شوند تا هم امکان تهویه وجود داشته باشد، هم از نفوذ رطوبت از کف جلوگیری شود.

ضدعفونی کردن تجهیزات قابل انتقال به خارج

پس از تخلیه سالن و انتقال تجهیزات به خارج از محیط سالن، نوبت به نظافت و ضدعفونی کردن آن‌ها می‌رسد. این تجهیزات که عمدتا شامل آبخوری و دانخوری دستی، بخاری‌ها و تجهیزات گرمایشی، پایه‌ها و … هستند، بهتر است به صورت جداگانه نظافت شوند. به عنوان مثال روش مناسب برای ضدعفونی کردن آبخوری و دانخوری‌ها این است که ابتدا آن‌ها را در آب غوطه ور کنیم تا از آلودگی‌ها پاکسازی شوند و سپس به کمک مواد شوینده، آن‌ها را شسته و ضد عفونی کنیم. پس از انجام این کارها، بهتر است تجیهزات در محیطی نگهداری شوند تا کار نظافت سالن به اتمام برسد.

اصول ضدعفونی دیوارها و سطوح

اکنون که فضای سالن تقریبا خالی شده، نوبت به نظافت و گندزدایی از دیوارها و سطوحی مانند کنار بازشوها، سقف و … می‌رسد.

برای این کار بسته به میزان آلودگی می‌تواند از تجهیزات معمولی مانند دستمال، تی و … برای محیط‌های کوچک و یا از پمپ باد برای محیط‌های نسبتا بزرگ استفاد کرد. گرد و خاک ایجاد شده حین نظافت دیوارها  و سطوح، به بستر سالن منتقل شده و همراه با فضولات و مواد موجود در بستر، از سالن خارج می‌شود. توجه داشته باشید که دیوارها و سایر سطوح، حتما عاری از گرد و غبار شوند.

نظافت مدخل‌ها و تجهیزات ثابت

یکی از محل‌هایی که باید توجه ویژه‌ای به آن شود، مدخل‌هایی مانند هواکش‌ها، بازشوها، کانال‌‌های فاضلاب و … می‌باشد. نظافت دقیق این محل‌ها، از ایجاد آلودگی مجدد پس از نظافت سالن جلوگیری می‌کند. پیشهاد می‌شود فقط به داخل سالن بسنده نکنید و این مداخل را از داخل و خارج سالن، به خوبی نظافت و ضدعفونی کنید.

انتقال فضولات به خارج از سالن مرغداری

پس از گندزدایی و نظافت دیوارها، مداخل و … احتمالا گرد و خاک حاصل از این کار، به بستر منتقل شده و اکنون نیاز است که از سالن خارج شود. برای این کار می‌توانید از تجیهزات ساده و یا حتی از لودر (در صورت امکان) استفاده کنید. توجه داشته باشید که کف سالن باید کاملا تخلیه شود تا از تولید مجدد گرد و غبار در هوا جلوگیری گردد.

شستشوی کف سالن مرغداری

پس از تخلیه مواد موجود در بستر، اکنون زمان شستشوی کف سالن فرا رسیده است. این کار را بهتر است توسط واتر جت انجام دهید تا تمام آلودگی‌ها از کف سالن جدا شود. برای نظافت و شستشوی کف می‌توانید از آب به همراه شوینده‌های معمولی و یا جرمگیرهای ویژه (با مشورت دکتر داروساز) استفاده کنید. اگر از اسید یا جرمگیرهای خاص استفاده می‌کنید باید حین نظافت، درها و بازشوها را کاملا باز گذاشته تا خفگی در اثر گاز ناشی از این مواد شوینده جلوگیری شود.

ضدعفونی-کردن-اصولی-سالن-مرغداری-مواد-شوینده

ضدعفونی نهایی سالن مرغداری

پس از انجام مراحل بالا، نوبت به ضدعفونی نهایی می‌رسد. برای ضدعفونی نهایی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که در اینجا به بررسی انواع  این روش‌ها می‌پردازیم.

شعله

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها، شعله دادن به سطوح دیوارها تا ارتفاع ۱٫۵ متری و همچنین کف سالن می‌باشد. به کمک حرارت شعله، آلودگی‌های موجود در کف و دیوارها از بین خواهد رفت.

فرمالین

روش دیگر استفاده از گاز فرمالین است. نکات قابل توجه در حین استفاده از گاز فرمالین به شرح زیر می‌باشد:

  • حین استفاده از گاز فرمالین حتما از لباس، ماسک، عینک و دستکش مخصوص استفاده کنید.
  • قبل از شروع کار، باید تمامی هواکش‌ها، بازشوها و دریچه‌هایی که امکان خروج گاز از آن‌ها وجود دارد، بسته باشد.
  • پیش از انتشار گاز در سالن، از قرارگیری تمام تجیهزات و بستر مناسب در سالن اطمینان حاصل فرمایید.
  • استفاده از فرمالین، سرطان زا بودن این گاز است و پیشنهاد می‌شود از این روش تا حد امکان استفاده نشود.

نانوسید

روش سوم برای ضدعفونی سالن، استفاده از نانوسید است.

نانوسید حاوی ذرات ریز نقره در آب مقطر بوده که نسبت به سایر مواد ضدعفونی کننده، دارای مضرات کمتری است. با توجه به اینکه پس از استفاده از موادی مانند فرمالین، نمی‌توان تا چند روز نسبت به جوجه ریزی اقدام کرد؛ همین موضوع منجر به کاهش تعداد دفعات جوجه ریزی در سال می‌شود.

لازم به ذکر است که استفاده از نانوسید از این نظر وضعیت بهتری داشته و نیازی به زمان طولانی پس از استفاده ندارد.

ویدیو مراحل ضدعفونی کردن اصولی سالن مرغداری

با توجه به گفته‌های بالا، ویدیوی زیر نیز راهنمای مناسبی برای آموزش چگونگی ضدعفونی کردن سالن پرورش می‌باشد.

از زمانی که برای مطالعه این مطلب اختصاص دادید، متشکریم.

گروه تولیدی دی‌جی‌ام تکنومیکس

سبد خرید